I sommeren 1934 kom Nimbus motorcykel type 'C'. Den fik tilnavnet ”Humlebien” på grund af den specielle lyd fra motoren. Den havde stadig kardantræk, men en helt nydesignet rækkemotor på 750 cm³ på 18 HK (senere 22 HK), og et stel lavet af sammennittet fladjern, formet så det gik rundt om tanken. Teleskop forgaflen var en ny opfindelse, der senere blev standard på motorcykler.

Nimbussen bygger på ideer om enkelthed, holdbarhed og driftsikkerhed.

En Nimbus blev i 1934 fra fabrikken solgt for kr. 1.850 kr. kontant inklusiv pumpe og værktøj.

I starten blev Nimbus motorcyklen fremstillet i en sort standard model, senere kom den i flere modeller og forskellige farver. De fleste Nimbus blev fra fabrikken solgt med sidevogn.

 

Nimbus motorcyklen blev et almindeligt syn i gadebilledet i 1930’erne og den mest solgte motorcykel i Danmark. Den var praktisk og billigere end en bil samt mere solid og driftsikker end andre motorcykler.

Nimbus er blevet brugt af den danske hær, brandvæsenet, postvæsnet, politiet, FDMs - og Falcks vejservice, håndværkere, forretninger og til almindelig privat kørsel til arbejde, på ferie mv. Politiet udfasede Nimbus motorcyklen sidst i 1950’erne og militæret i 1975. Postvæsenet kørte på Nimbus frem til 1976.

Det grundlæggende design på Humlebien er ikke blevet ændret.

Produktionen af Nimbus blev indstillet i 1959. På det tidspunkt kostede en lille bil næsten det samme som en Nimbus med sidevogn.

Af de omkring 12.000 producerede Nimbus er der stadig mere end 4.000 indregistreret i Danmark. Herudover er der nogle få hundrede udenfor Danmark.

Motorcyklen har i dag status som veteranmotorcyklen, og de fleste reservedele til motorcyklen kan stadig skaffes.

 

Nimbus C "Humlebien"