Kontroller for lys, horn og tænding.

Kontrolleren indeholder ladelampe, tændingskontakt, lyskontakt og hornkontakt. Du kan frigøre kontrolleren, mens alle ledninger sidder på.

Rens kontaktfjedrene (lavet af 0,5 mm valset bronzeplade) og valsen udført i ebonit med en messingskinne (ebonit består af vulkaniseret rågummi og 25-80 % svovl og linolie), hvis der er snavs og belægninger. Hvis du renser og sliber ebonitvalsen med vandslibepapir, bliver den sort. Du kan afmontere kontaktfjedrene en af gangen, så der er styr på ledningerne. Giv kontaktfjedrene et lille buk med en fladtang før montering, så der er god kontakt til valsen. Hvis kontaktfjedrene er slidte, kan du skifte dem ud.


Tændingsnøglen har 3 stillinger:

1. Alt afbrudt

2. Strøm til lys og horn

3. Strøm til lys og tænding 

I de to første stillinger kan du tage tændingsnøglen op.

 

1. Alt afbrudt

Der er dog strøm fra batteriet til kontakt B på kontrolleren og til stopkontakt.

2. Støm til lys og horn - tændingsnøgle drejet en kvart omgang.

Der er nu strøm til langt lys, speedometerlys, horn, parkeringslys og nærlys. Du kan som nævnt tage tændingsnøglen op.


3. Strøm til lys, horn og tænding - tændingsnøglen drejet en halv omgang

Udover strøm til lys og horn er der nu også tænding på motorcyklen. Det betyder, at der er forbindelse mellem kontakterne D, B og I i kontrolleren. Der er nu sat spænding til både tændspolen og relæet. Når relæet får strøm tilslutter det F på dynamoen. Ladelampen lyser rødt, fordi den får strøm fra batteriet og stel via dynamoen. 

Ladelampen slukker, når spændingen fra dynamoen er højere end spændingen fra batteriet (ladelampen får spænding fra begge sider). Hvis ladelampen bliver ved med at lyse under kørsel er det tegn på, at dynamoen ikke lader. Lad være med at køre videre, hvis ladelampen lyser rødt, da kan ankeret i dynamoen blive ødelagt. Find fejlen eller afmonter ledningerne til dynamoen (måske bare stelforbindelsen til kullet på venstre side af dynamoen) og kør hjem på strømmen fra batteriet.

 

Relæet består at to relæer, et spændingsregulerende relæ og et tilslutnings-/tilbagestrømsrelæ.

Det spændingsregulerende relæ sørger for, at dynamoen konstant leverer 7,2 volt.

Tilslutnings-/tilbagestrømsrelæ virker på to måder: "Tilslutningsrelæet" åbner for strøm til batteriet, når dynamoen leverer en spænding på ca. 7 volt. Dynamoen vil herefter oplade batteriet. Når du slukker for tændingen lukker "tilbagestrømsrelæet", så der ikke løber strøm tilbage fra batteriet.