Relæet består af et spændingsregulerede relæ og et tilslutnings-/tilbagestrøms-relæ.

Relæet har 3 kontakter (FDB): F er feltviklinger, D er dynamo og B er batteri.

Relæet virker gennem elektromagnetisme, som blev opfundet af Hans Christian Ørsted i 1820.

Hvordan fungerer et mekanisk relæ

Relæet består af en elektromagnet (en jernkerne omviklet af lakisoleret kobbertråd), et anker og et antal kontakter. Når der bliver sendt en elektrisk strøm gennem elektromagnetens viklinger, bliver der dannet et magnetfelt, som tiltrækker ankeret, og ankeret vil på den måde tilslutter en kontakt. Når strømmen bliver afbrudt, vil ankeret gå tilbage til udgangsstillingen og afbryde kontakten igen. Relæet fungerer som en elektrisk styret kontakt, der tænder og slukker for strømmen.

Relæet blev opfundet af Joseph Henry i 1835.

Tilslutnings-/tilbagestrøms-relæ

Når spændingen i feltspolerne er på ca. 7 volt, vil relæet tilslutte batteriet og resten af el-systemet. Batteriet bliver så opladet af dynamoen. Når du slukker motoren forhindrer relæet strømmen i at løbe tilbage fra batteriet til dynamoen og gennem dynamoen til stel. Hvis relæet ikke lukkede for strømmen fra batteriet, vil det betyde at batteriet langsomt ville blive afladet.

Spændingsregulerende relæ

Det spændingsregulerende relæ sørger for, at dynamospændingen konstant er på 7,2 volt. Relæet slukker for strøm til dynamoens magnetfelt (F på dynamoen), når spændingen overstiger 7,2 volt. Det foregår på den måde, at strømmen i stedet løber gennem en modstand og en kondensator indbygget i relæet og til stel. Når strømmen ikke løber til F, producerer dynamoens magnetfelt ikke strøm, og spændingen går ned. Når spændingen er faldet til under 7,2 volt åbner relæet igen for strøm til dynamoens magnetfelt osv. - det sker omkring 200 gange i sekundet.

7,2 volt svarer til den spænding der skal til for at holde et 6 volts batteri fuldt opladet.

Når batteriet er fuldt opladet, leverer dynamoen kun strøm til tænding, lys og horn.

Hvis du bruger mere strøm end dynamoen kan afgive, træder batteriet hjælpende til.